به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب باشکوفایی ظرفیتها و تجارت یک میلیارد دلاری کالا از بنادر استان، این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر نقاط کشور دارد.
بنادر منحصر به فرد و راهبردی مازندران، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترکالمنافع (به اختصار cis اتحادیهای شامل برخی از جمهوریهای مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشستهای آن در کاخ تاوری در سنپترزبورگ انجام میشود.
این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.
در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه میداشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیشنویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هماکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شدهاست. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشستهای وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمیکند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب میآید.
اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.
آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.
در این پیوند سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با ارائه گزارش عملکرد این نهاد به خبرنگاران اعلام کرد: میزان صادرات مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون با ۴۳ درصد رشد وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۹۰۹ هزار تُن رسید.
امیر جمشیدی افزود: طی این مدت ارزش صادرات انواع کالا از گمرکات مازندران بالغ بر ۱۷۹ میلیون و سه هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش دارد.
وی ادامه داد: پنج قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده های لبنی با ۷۳ میلیون دلار، سیمان با ۲۴ میلیون دلار، مواد پلاستیکی با ۲۰ میلیون دلار، فرآورده های خوراکی گوناگون با ۱۰ میلیون دلار و فلزات معمولی با ۶ میلیون دلار بوده، که سهم ۷۴ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران دارند.
سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران، مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ۴۴ کشور اعلام کرد و گفت : به ترتیب عراق با ۹۰ میلیون دلار، روسیه با ۳۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۹ میلیون دلار، قزاقستان با هشت میلیون دلار و پاکستان با ۶ میلیون دلار پنج کشور عمده طرف مبادله تجاری گمرکات مازندران بودند.
مازندران با برخورداری از تنها ۲.۵ درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
این استان با دارا بودن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب میشود و بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.
مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند باشکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ کالا وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
نظر شما